agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-02-20 | | Înscris în bibliotecă de alexandru moga
~~~
apărut în 1916 în creuzetul abstracțiunii în pictură și al avangardei poetice: dada, criză a artei, salt în afara ismelor, insurecție integrală reinventând mecanismele creației și ale gândirii, tineri artiști preschimbă arta în prototip incandescența și integritatea acestei revolte a individului se vor impune ca valoare-etalon pentru toate avangardele ulterioare ~~~ îmbinarea filosofiei iluministe cu spontaneitatea cabaretului (coperta revistei cabaret voltaire, mai 1916, cu o gravură în lemn de marcel iancu), aceasta este declarația de independență a lui hugo ball și a prietenilor săi în fața războiului, rezultat al alienării generale căreia limbajul și arta nu trebuie sa-i fie complici jean arp și hans richter îl poartă în triumf pe tristan tzara, care va da un nume acestei revolte: dada ~~~ dada s-a născut ca o legendă câțiva prieteni, tineri artiști, un cabaret, o revistă, apoi o colecție, alte reviste, mai multe expoziții scena se petrece în 1915 la zurich, oraș liniștit de pe malul râului limmat primul război mondial face ravagii în jur zurich-ul este parcă în afara lumii, jean arp numindu-l în glumă dadaland într-o mărturie amară din 1948: #la zurich, dezinteresați de abatoarele războiului mondial, ne dedam la arte frumoase în timp ce în depărtare bubuiau tunurile, noi recitam, versificam, cântam din tot sufletul căutam o artă elementară care trebuia, credeam noi, să-i salveze pe oameni de nebunia furioasă a acelor timpuri aspiram la o nouă ordine, care să poată restabili echilibrul între cer și infern această artă a devenit îndată un obiect de oprobiu general nimic de mirare în faptul că bandiții nu putuseră să ne înțeleagă puerila lor manie a autoritarismului voia ca arta însăși să servească la abrutizarea oamenilor# ~~~ dadaland, teritoriu dada, e oare destul pentru a spune că dadaiștii au găsit la zurich în elveția neutră, o zonă de retragere? practicarea artei sau a versificării nu va mai fi o activitate inocentă într-o lume devastată de barbaria unui război îngrozitor: dada întruchipează o nouă generație de artiști, o artă radical nouă, al cărei caracter revoluționar trebuie înțeles deopotrivă ca atitudine estetică și într-un asemenea contex, ipso facto politică este vorba de a debarasa arta de rolul ei de spoială a unei societăți (abrutizarea oamenilor) la care nu se mai poate subscrie și a cărei caducitate este dovedită de propria-i năruire totul trebuie refăcut mișcarea nu urmărește atât să devină forma cea mai avansată a artei moderne, cât să accelereze o criză, și asta chiar în cadrul abstractului, formă de artă eminamente critică dada este instrumentul abstracțiunii – proclamă tzara care, pe de altă parte, s-a distanțat întotdeauna de ideea de modernitate sau de artă modernă ~~~ poet în suflet, tristan tzara, 19 ani, inteligență sclipitoare, conștiință a timpului său, “își deschide inima spre creație”, “spre vibrațiile intime ale celei din urmă celule a unui creier-zeu-matematic” poet și teoretician, el declanșează o revoluție verbală
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate