agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-12-03 | | Ioan Petru Gârda Flavia Muntean Magdalena Dale Elia David Dan Norea Doru Emanuel Iconar Dana Ștefan Loredana Florentina Dănilă Ioana Geier Ion Rășinaru Călin Sămărghițan Livia Ciupav Marian Ghilea George Daryoung Grigore Chitul Ana Maria Bezem Marius Surleac Mihaela Roxana Boboc Cristian Marian Dely Nicolae Tomescu Daniel Bratu Tincuța Bernevic Anișoara Iordache Cristina Monica Moldoveanu Simina Silvia Șcladan Mara Cârciu Cristina Rusu Stampele aparțin pictorilor japonezi de mai jos; Tawaraya Sōtatsu, artist japonez al perioadei Tokugawa (1603-1867), care a combinat temele tradiționale specifice școlii de pictură narativă japoneză cunoscută sub numele de Yamato-e, cu îndrăznețele desene decorative ale marelui pictor Azuchi-Momoyama (1574-1600). El a impulsionat folosirea unor tehnici de pictură cum ar fi definirea umbrelor și formelor folosind mai degrabă culoarea, decât conturînd cu cerneală și aplicînd mai multe straturi de vopsea pe un prim strat încă umed. Felul în care el folosește culoarea, mai ales de aur și argint, și felul în care el tratează spațiul a influențat mai târziu artiștii în special pe Ogata Kōrin. Kitagawa Utamaro (1753-1806), pictor japonez cunoscut pentru gravurile în lemn fiind considerat unul dintre cei mai mari artiști ai gravurilor în lemn (ukiyo-e). Este cunoscut în special pentru studiile pline de măiestrie privind femeile, cunoscute ca bijinga. El are de asemenea studii despre natură, în special ilustrînd cărți cu insecte. Katsushika Hokusai (1760-1849), artist japonez, pictor ukiyo-e și gravor din perioada Edo. În timpul său el a fost considerat un expert japonez în pictura chinezească. Născut în Edo (acum Tokyo), Hokusai este cel mai cunoscut gravor a seriilor Treizeci și șase vederi ale muntelui Fuji (Fugaku Sanjūroku-kei c. 1831) care include lucrări recunoscute internațional, The Great Wave Kanagawa creat în anii 1820. Utagawa Hiroshige (1797 –1858), artist japonez ukiyo-e și unul din ultimii mari artiști care au folosit această tradiție. El este cunoscut și ca Andō Hiroshige (o combinație între numele de familie și numele de artist Ichiyūsai Hiroshige). Hiroshige a fost membru al Școlii Utagawa, alături de Kunisada și Kuniyoshi. Hiroshige s-a limitat în arta sa de la început la temele comune ca femei (bijin-ga) și actori (yakusha-e). În 1856 s-a ”retras din lume”, devenind călugăr budist. Acesta a fost anul când el a început ”O sută de vederi faimoase din Edo”. Ukiyo-e (literalmente "imagini ale lumii plutitoare") este un gen de stampe japoneze (sau gravuri) și picturi produse în secolele 17 și 20, oferind peisaje, povestiri din istorie, teatru și plăcute grupuri de locuințe. Aceasta este principalul gen artistic de gravură în lemn realizată în Japonia. Formă de artă, ce a crescut în popularitate în cultura metropolitană din Edo (Tokyo) în timpul celei de-a doua jumătăți a secolului 17, inițial cu lucrările lui Hishikawa Moronobu într-o singură culoare în anii 1670. La început, a fost folosită doar cerneală de India, apoi au fost alte lucrări colorate manual cu o perie, dar în secolul 18, Suzuki Harunobu a dezvoltat tehnica de imprimare policromă ca să producă nishiki-e. Descrierea stampelor acestor mari pictori, Hiroshige, Utamaro, Hokusai (cît și a altor pictori gravori în tehnica ukiyo-e, din acea perioadă), detalii despre culoare, formă, execuție, tehnica folosirii ukiyo-e sînt explicate detaliat în cărțile de mai jos; UKIYO-E ou l’estampe japonaise – Francesco Morena – Editura Citadelles&Mazenod, 2008,Paris Hiroshige a hundred views of Edo – Mikhail Uspenskii – Editura Parkstone International, New York, 2008 L’estampe japonaise – Gabrielle Fahr-Becker – Editura Taschen, Paris, 2006 L’art de l’estampe japonaise-Le monde flottant-Coffret en 3 volumes: Utamaro; Hiroshige; Hokusai – Edmond de Goucourt et Mikhail Uspenskii – Editura Parkstone, New York, 2008 Les contes du vieux Japon – Takejiro Hasegawa – Editura Votsuya Honamura, Tokyo (prima publicare în 1884, apoi în 1914), ilustrații Sensei Eitaku Estampes Japonaises – Memoires merveilles de la Bibliotheque National de France – Gisele Lambert, Editura BNF, Paris, 2007. Autoarea scrie despre tehnica ukiyo-e într-un capitol; L’apparition de l’ukiyo-e à l’époque d’Edo - « Vivre uniquement le moment présent, se livrer tout entier à la contemplation de la lune, de la neige, de la fleur de cerisier et de la feuille d’érable […], ne pas se laisser abattre par la pauvreté et ne pas la laisser transparaître sur son visage, mais dériver comme une calebasse sur la rivière, c’est ce qui s’appelle ukiyo. » Cîteva referințe despre tehnica ukiyo-e găsim și aici : „Japonia, țara unde înflorește spiritul limbii“, eseuri, - Marius Chelaru, Editura Timpul, Iași, 1996 *Izu – peninsulă în Japonia, în nordul ei se află muntele Fuji stampa Danei Ștefan este tehnoredactare proprie |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate