agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ LaraicaElbaSavașiDrina
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2016-12-15 | | Prima ninsoare – la templu mă întîmpină doar pietrele Un soare roșu încet apune peste clopotul înghețat doar mantra unui călugăr risipește liniștea Uscăciunea iernii – pe masa pelerinilor piersici proaspete Referințe Hokekyō-ji este un templu din orașul Ichikawa, prefectura Chiba. Fondat în 1260 în timpul perioadei Kamakura (1185-1333), de Nichiren (1222–1282, pe numele adevărat Zennichi Maro, nume religios Nichiren - Lotusul Soarelui, călugăr budist și filosof japonez, fondatorul sectei budiste cu același nume), templul este unul dintre cele cinci temple școală fondate de acesta. Aici se află și centrul de formare centrală a incantațiilor sectei Nichiren. Călugării fac 100 de zile de practica severă pe vreme rece, în fiecare an. În cele două clădiri ale templului, Hokkedō (clădire construită în perioada Kamakura și refăcută în perioada Sengoku, 1467-1603) și Soshidō (clădire refăcută în 1678, este o proprietate culturală importantă, un tezaur ca stil de arhitectură, numai două tipuri de acest fel sînt pe tot teritoriul Japoniei), se păstrează comorile naționale fiind proprietăți istorice foarte importante pentru budismul din Japonia. Templul mai are o pagodă de cinci etaje, Goju-no-a, construită și adăugată ansamblului în perioada Edo (1603-1868), care a fost refăcută, și o poartă de intrare celebră, Yonsoku-mon (Poarta cu cele patru picioare), construită în perioada Muromachi (1333-1573). Pe o structură arhitecturală în patru piloni, poarta cu acoperișuri înclinate și frontoane acoperite cu șindrilă a fost construită în stilul pur zen al sectei. Ea a fost proiectată avînd o structură foarte rară, pilonul principal este întins aproape spre creastă iar stîlpii dinainte și dinapoi sînt sculptați, uniți pe un cadru de lemn numit curcubeu iar forma grinzilor de legătură este unică. Nu există nici o poartă sculptată astfel în Japonia, ca și acest pilon unic în formă de elipsă prins în secțiune. Ea este decorată cu multe sculpturi în formă de S, caracteristică modelelor folosite frecvent în Perioada Muromachi. Decorațiile prelucrate artistic sînt văzute diferit din colțurile frontoanelor. Poarta a fost inițial ca o prelungire a zidurilor din exteriorul templului. Pe ambele laterale au rămas ferestrele plate în stil japonez adoptate într-o schimbare structurală în suporturi diferite. Stîlpii și grinzile porții au fost realizați din keyaki (ulm japonez), chiparos de Hinoki, cedru și lemn de cireș. Poarta Yonsoku-mon a fost reparată în Perioada Showa (1926-1989), iar unele materialele utilizate au fost schimbate. Dintre cele vechi, puține au putut fi refolosite. În curtea templului este statuia zeiței Kishi Bojin (zeiță care se spune că era o femeie demon pe nume Karitei-mo, care mînca copii). După convertirea la budism ea a devenit protectoarea copiilor și a femeilor în travaliu. Ea a fost sculptată de Nichiren însuși și este una dintre cele trei mari zeițe sculptate de la Perioada Edo încoace. Mii de oameni vizitează statuia, rugîndu-se pentru pentru copii sănătoși și creștere ușoară. Sala principală a templului adăpostește cele mai importante scrieri ale lui Nichiren. Unul dintre documente este „Rissho Ankoku Ron” – „Asigurarea păcii pentru cetățeni”, considerat unul dintre comorile naționale ale Japoniei. (la 16 iulie 1260 Nichiren a prezentat tratatul său intitulat Rissho Ankoku Ron, celui mai puternic om politic din Japonia, regentul retras Hojo Tokiyori. Tratatul său a fost un strigăt plin de pasiune pentru o revenire la scopul original al budismului - asigurarea păcii și fericirii poporului. Nichiren credea că învățăturile budismului ar trebui să ajute oamenii să depășească tendințele fundamentale ale omului, de lăcomie, furie și nebunie - cunoscute sub numele de „trei otrăvuri” - și să realizeze potențialul lor sau natura lui Buddha, conducîndu-i astfel spre vieți împlinite. În tratatul său, care ia forma unui dialog, Nichiren începe prin a descrie criza văzută în jurul lui. El a perceput că suferința imensă a poporului, ca urmare a războiului, foametei și bolilor sînt cauzate de corupția spiritului uman prin cele trei otrăvuri. El a înțeles că, în scopul de a restabili pacea și securitatea țării era necesar ca sistemul politic să se orienteze din nou spre a servi oamenii de rînd. Nichiren, de asemenea, a cerut liderilor să „reformeze principiile adevărate pe care le dețin în inima lor”. După ce a făcut public acest tratat, el a supraviețuit numeroaselor încercări de a-i fi luată viața, fiind și exilat de două ori. În acest tratat Nichiren îi cheamă pe oameni să îmbrățișeze Lotus Sutra și practica de a scanda „Nam-myoho-renge-Kyo”. Prin această practică, el vizează reorientarea valorile ființelor umane spre cele cuprinse în Lotus Sutra). Un alt document important este un tratat numit „Kanzin nu Honzon Sho”- în traducere „Adevăratul obiect de cult”, (unde Nichiren explică chiar din introducere într-un pasaj că: „obiectul de cult pentru observarea minții cuiva” are - „proprietatea legii - hosshin, proprietatea înțelepciunii - hoshin și proprietatea acțiunii – ojin”. Hosshin este adevărul vieții lui Buddha, hoshin este înțelepciunea de a percepe adevărul, în timp ce ojin este acțiunea milostivă a unui Buddha pentru a salva oamenii și corpul fizic care se manifestă în viața lui Buddha în această lume pentru acest scop). Documente importante scrise de Nichiren însuși sînt adăpostite în acest templu. Multe dintre comorile naționale ale Japoniei, proprietăți culturale importante cît și importante scrieri budiste pot fi găsite aici. S-au păstrat și documente ale birocraților clanurilor din Chiba, ele au fost colectate și stocate cu mare atenție. Mai mult, mai pot fi găsite importante comori istorice în unele documente ale oamenilor de vîrstă mijlocie din Japonia (perioada Kamakura), o mulțime de piese și lucrări despre comerț. Chiar și traista pe care Nichiren o purta peste tot o găsim aici. Shihai-monjo, documentele scrise la birourile clanurilor din Chiba sînt păstrate la templu. Jonin Toki (1216-1299, preot și adept laic al lui Nichiren), i-a oferit acestuia o serie de scrisori, capodopere ale sale și o serie de lucrări mai importante, inclusiv lucrarea „Obiectul devoțiunii pentru observarea minții”, una dintre cele cinci scrieri majore despre istorie, comerțul cu sclavi etc, cît și importante materiale istorice și literare din Japonia de Est din perioada Kamakura. Pe lângă alte documente și acestea sînt prezentate publicului la data de 3 noiembrie a fiecărui an. Jonin Toki a fost primul stareț al templului și a fost numit Nichijo. Al doilea stareț principal a fost Nikko, fiul lui Noriakira Ota, al treilea staret șef a fost Nichiyu, o rudă puternică a guvernatorului provincial din Shimousa, fiul lui Tanesada Chiba. Templul a înflorit în epoca sa de la sfîrșitul perioadei Kamakura. La Hokekyō-ji găsim turiști în toate anotimpurile. Totuși, cel mai aglomerat este în perioada toamnei, în special pe 3 noiembrie, cînd multe documente istorice, de o valoare inestimabilă sînt scoase spre a fi vizionate de public. Imagini: Yasunori Tomori – cu acordul fotografului |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate