agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-02-21 | |
Simone Weil – Greutatea și harul unei vieți
(3 februarie, 1909, Paris, FranÈ›a – 24 august, 1943, Ashford, Marea Britanie) La 3 februarie 2009 s-au împlinit 100 de ani de la naÈ™terea, la Paris, a scriitoarei franceze Simone Weil, care a fost o conÈ™tiință intensă a interbelicului european, o apreciată È™i controversată gânditoare franceză din zona existenÈ›ialismului creÈ™tin, pasionată de filozofie È™i de mistica creÈ™tină, animată de un activism pasional È™i de un mit personal egofob. "Ori de câte ori mă gândesc la crucificarea lui Hristos, săvârÈ™esc păcatul invidiei", scria în caietele sale de mai târziu autoarea, dar tot ea afirmă (în eseul Iubirea lui Dumnezeu È™i nenorocirea) că „această distanță infinită între Dumnezeu È™i Dumnezeu, sfâșiere supremă, durere de care nimeni altul nu s-a apropiat, minune a iubirii, este răstignirea. Nimic nu poate fi mai departe de Dumnezeu decât ceea ce s-a făcut blestem". ÃŽn Cahiers 1957-1972, Emil Cioran scria că „există la Simone Weil o latură de Antigona, care a ferit-o de scepticism È™i a apropiat-o de sfinÈ›enie" (apud Simone Weil, Oeuvres, Paris, Gallimard, 1999, édition établie sous la direction de Florence de Lussy, p.1265), aÈ™ezând într-un trup delicat o ființă pasionată de nenorocire (mai mult decât de împlinire), dar È™i o intensitate interogativă de filosof autentic (Albert Camus însuÈ™i a afirmat că, după Simone Weil, nu se mai poate concepe o Europă nouă care să nu È›ină seama de exigenÈ›ele formulate în operele ei), o exigență investigatoare È™i o dorință de transcendență cum rar se întâlnesc. Nicolae Steinhardt, pe urmele Simonei Weil, meditează în Jurnalul fericirii (Ed. Dacia, Cluj Napoca, 1991, p.223), în însemnările din iulie 1966, la civilizaÈ›ia È™i cultura occidentală, care „au un caracter de generalitate, se adoptă uÈ™or È™i se adaptă oriunde", iar această uÈ™urătate el o aÈ™ează în balans cu „greul-greutate" (în sens de adânc, serios), găsind aceleaÈ™i tipuri de raportare, precum È™i Simone Weil, între har È™i greutate (din Le pesanteur et la grâce, Plon, 1947 È™i 1988), atunci când„ graÈ›ia este contrastul gravitaÈ›iei (=ca atracÈ›ia pământului, încetineala, îngreuierea, grosimea, grosimea, grosomânia)". Simone Weil se mândrea cu europenitatea sa desăvârÈ™ită, scriindu-i în octombrie 1941 comisarului pentru problemele evreieÈ™ti o scrisoare în care lua peste picior modul în care autoritățile de la Vichy defineau termenul de evreu: „M-am hrănit încă din prima copilărie din tradiÈ›ia greacă, creÈ™tină, franceză". De altfel, celebra scriitoare a aparÈ›inut unei familii de evrei liberali ce se îndepărtaseră de tradiÈ›ia lor religioasă, adoptând în mod benevol europenitatea ca natură culturală È™i arhetip civilizaÈ›ional È™i astfel intrând sub incidenÈ›a unui tip de asumare frecvent întâlnit în epocă. Pentru a-i schiÈ›a un portret, există multiple mărturii ale unor nu mai puÈ›ini celebri prieteni È™i contemporani, iar suma acestora conduce către o ființă genială, paradoxală, pe terenul contrastelor căreia niÈ™te adevăruri uluitoare au produs paradigmă filosofică, o ființă în care intensitatea a generat iluminare È™i care era înzestrată cu o rară combustie mentală È™i spirituală. Unul dintre primii ei editori, Albert Camus, spunea că "uimitoarea ei inteligență era incapabilă de un singur lucru, anume de frivolitate". Emil Cioran mărturisea că Simone Weil era "complet lipsită de umor, ceea ce i-a permis progrese speciale în viaÈ›a spirituală, căci mistica È™i umorul nu merg împreună". Materia de Antigonă de aici vine, din acestă "vehemență de tragedie greacă, îmbinată cu o limpezime platoniciană". ViaÈ›a È™i caracterul scriitoarei au jucat un rol fundamental în generarea gândirii È™i operei sale, pe care autoarea o pune adesea pe seama unei inspiraÈ›ii venite din alte sfere, după ce traseul vieÈ›ii sale îi purtase paÈ™ii de la iluzionismul bolÈ™evic È™i până la mistica creÈ™tină finală. Astfel, în 1940, când ajunge în refugiu la Marsilia, Simone Weil este atrasă de părintele dominican J.-M.Perrin, ce se dedicase toată viaÈ›a mântuirii oamenilor, È™i care o convinge de necesitatea botezului în Biserica Catolică. Calea pe care o urmează în această perioadă de convertire Simone Weil este una severă. Scriitoarea se supune atât propriilor canoane venite dintr-o exigență ieÈ™ită din comun, cât È™i canoanelor ecleziale. Toată viaÈ›a considerase că "eul trebuie anihilat pentru ca fiinÈ›a umană să devină transparentă față de adevărul divin", iar această indiferență față de fiinÈ›a nespirituală a È™i condus-o pe Simone Weil la o rapidă capitulare biologică. Dar urmând numai acest traseu spiritual, în fond, experienÈ›a de viață a Simonei Weil, ce duce până la pragul înalt al convertirii religioase este, păstrând proporÈ›iile, însuÈ™i traseul marii istorii culturale a Europei: tensiunea între revelaÈ›ia mediată instituÈ›ional È™i ierarhic, pe de o parte, È™i exigenÈ›a unei relaÈ›ii directe, personale È™i redemptoare a insului cu Creatorul (cf.Zoe Petre), pe de altă parte, a dominat istoria Occidentului european din vremea Sfântului Francisc de Assisi până la Contra-Reformă. FascinaÈ›ia È™i nevoia de iluminare creÈ™tină resimÈ›ită cu patos de Simone Weil, survenită pe un fond general de criză a omului fără Dumnezeu (într-un secol al concluziilor ingrijorătoare privind totalitarismele), păruse ca fiind una bizară majorității intelectualilor epocii. Dar cât de fireÈ™ti justificări contextuale i se pot aplica! Să ne gândim numai la explicaÈ›ia raÈ›ională istorică a stingerii omului european creÈ™tin: pe măsură ce cultura urbană s-a răspândit în Europa, pe măsură ce tiparul È™i traducerile Bibliei în limbile vulgare au proliferat, a scăzut drastic nevoia credincioÈ™ilor de a primi RevelaÈ›ia CărÈ›ii prin intermediul ierarhiei ecleziastice. Or, pe fondul insipidelor experienÈ›e înregistrate în cursul acestei crize a secularizării, pentru Simone Weil au fost decisive întâlnirile cu oameni charismatici precum părintele Perrin sau, mai târziu, gânditorul catolic Gustave Thibon, cu care se pare că scriitoarea a comunicat cel mai bine È™i cel mai inspirat. De altfel, Thibon este primul care face cunoscută filosofia mistică a Simonei Weil după moartea acesteia, publicându-i la Plon, în 1947, volumul Le pesanteur et la grâce, în care sunt adunate o parte din notele din Caietele de la Marsilia. Tot Thibon, în 1952, publică împreună cu părintele Perrin un volum de evocări intitulat Simone telle que nous l'avons connue. Acest volum conÈ›ine un portret de referință făcut gânditoarei: "Era pasionată până È™i în dispreÈ›ul față de pasiuni...DetaÈ™ată până în rărunchi de gusturile È™i de nevoile ei personale, nu era detaÈ™ată de detaÈ™area ei...ÃŽn marea carte a universului aÈ™ezată în faÈ›a privirilor sale, eul ei era un cuvânt pe care izbutise să îl È™teargă". Astfel devenise Simone Weil un personaj ofensiv È™i autoexigent până la distrugere, căutând supunere față de autoritatea lui Dumnezeu È™i în egală masură absolutul ca adevăr ultim. Cum personalitatea Simonei Weil nu era dominată de dogmatism, aceasta nu a pierdut niciun prilej, totuÈ™i, de a-È™i purta în public propriile războaie cu Biserica Catolică, la care aderarea explicită nu se putea produce ca o capitulare fără anumite fricÈ›iuni intelectuale. ÃŽntâi, Simone Weil acuza Biserica Catolică de faptul că "nu își onorează numele È™i vocaÈ›ia de universalitate, dat fiind refuzul de a recunoaÈ™te autenticitatea spirituală a oricăror persoane, tradiÈ›ii sau fenomene dinafara ei". ÃŽn al doilea rând, gânditoarea socotea că "insistându-se asupra Bisericii ca "trup" al lui Christos, se uită că suntem destinaÈ›i să fim interlocutori intimi, prieteni ai lui Christos, într-un dialog secret È™i personal cu el". ÃŽn al treilea rând, considera că "există în Biserică tendinÈ›a unui totalitarism exercitat asupra inteligenÈ›ei". Toate aceste capete de acuzare erau trăite intens, cu revoltă, È™i finalmente au determinat-o pe Simone Weil să nu primească botezul, justificând acest gest în felul următor, în Autobiografie spirituală (Ed. Humanitas, BucureÈ™ti, 2004): "CreÈ™tinismul fiind catolic de drept, iar nu de fapt, consider legitim din parte-mi să fiu membră a Bisericii de drept, iar nu de fapt, nu numai pentru o vreme, ci pentru toată viaÈ›a dacă e cazul". Nu numai cu Biserica, ci È™i cu unii apologeÈ›i ai creÈ™tinismului s-a războit Simone Weil ( în delicata chestiune a lui a pune deoparte), însă e de remarcat faptul că ea însăși comite aceleaÈ™i păcate atunci când judecă religia ebraică (de care familia sa È™i ea însăși se îndepărtaseră). ÃŽn acest sens, judecata sa asupra lui Israel (È™i asupra Islamului, uneori) este pesanteur, după termenul ei propriu, adică este grea È™i nedreaptă, È™i nu este atinsă de harul È™i puritatea înălțătoare pe care le aplicase creÈ™tinismului de care fusese absorbită întru mântuire. AÈ™a se explică de ce Simone Weil – care aprecia o religie numai pentru capacitatea sa de a pune în legătură pe om cu divinitatea - ajunge să afirme, în mod nedrept, că "Nimic pur nu poate exista fără participare la divinitatea întrupată. Lipsa unei atare participări trebuia făcută evidentă: e motivul pentru care totul este întinat de păcat în Israel". Beneficiul simbolic colectiv pentru a judeca o tradiÈ›ie (cf. Anca Manolescu) se dovedeÈ™te, încă o dată, perdant, chiar È™i la un mare gânditor dotat pentru transcendent. Această teribilă frământare spirituală creÈ™tină È™i energofagie ecleziastică i se întâmplau unei fiinÈ›e înalt înzestrate, È™i care, născută fiind într-o familie de evrei liberali, se îndreptase către Christos sub presiunea unei istorii personale zbuciumate, în căutarea adevărului absolut, È™i a unei tragice istorii europene contextuale. Face studii de filosofie la liceul Henry IV (discipol al profesorului Alain), apoi este absolventă cu brio a Școlii Normale Superioare È™i a colegiului de filosofie de la Sorbona (unde se distinsese prin inteligență È™i gândire originală, alături de Simone de Beauvoir). ÃŽn prima parte a anilor 1930, ca voluntară adolescentă È™i tânără dominată de o conÈ™tiință specială dedicată luptei sindicale, înzestrată cu imperioasa necesitate de a se convinge de ascendenÈ›a fascismului, petrece un timp în Germania, apoi revine în FranÈ›a în stare de hiperluciditate, scrie articole È™i mărturii pe această temă, se implică în acÈ›iuni de stânga pentru cauzele muncitorilor, cu care se identifică total, È™i al căror statut îl adoptă pentru un timp, după ce renunță benevol È™i idealist la propriul statut personal de profesoară (la care va reveni, însă, după ce starea precară a sănătății nu îi va permite să rămână prea mult timp angajată ca muncitoare la Alstom È™i Renault). De la pacifistă radicală, trece la sindicalistă revoluÈ›ionară È™i apoi pledează pentru ceea ce se numea "reformismul revoluÈ›ionar": les faibles sont trop opprimés pour avoir même la volonté de se révolter, et pourtant il faut que ce soit eux-mêmes qui prennent en main leur révolution. Simone Weil era convinsă în acea perioadă că reformiÈ™tii avansaÈ›i trebuie să creeze condiÈ›ii mai puÈ›in opresive pentru muncitori, aÈ™a încât revoluÈ›iile să nu mai aibă caracter violent. Devine comunistă anti-stalinistă, scrie într-un timp la revistele L'École émancipée È™i La Révolution prolétarienne, participă în 1942 la Cercul Comunist Democratic al lui Boris Souvarine, participă la Războiul civil din Spania împotriva lui Franco, nu È™i-a făcut niciodată iluzii privind viitorul ei de evreică în Europa ameninÈ›ată de nazism. ÃŽn acest moment de apogeu survine exilul de la Marsilia descris mai devreme ca moment de apogeu al iluminării creÈ™tine, când scrie mereu, cu febrilitate, îmbrățiÈ™ează experienÈ›a creÈ™tinării, dar pe care o ridică la rangul de temă fundamentală a scrierilor È™i meditaÈ›iilor sale filosofice dedicate proiectului de dureroasă reconciliere dintre modernitate È™i tradiÈ›ia creÈ™tină, prizată prin haloul umanismului grec, ce avea menirea să păstreze dozarea corectă a interpretărilor. ÃŽn 1942, Simone Weil își duce părinÈ›ii în siguranță în Statele Unite, pentru a-i feri de Holocaustul ce avea să urmeze, însă își refuză sieÈ™i statutul vegetal non-beligerant, simÈ›ind nevoia să revină în Europa pentru a lupta cu Răul momentului. Traversează oceanul È™i vine în Anglia, pentru a participa ca redactor la lupta dusă de organismele FranÈ›ei Libere, dar È™i aici deranjează prin intransigenÈ›a sa pasională, fiind obligată să demisioneze în iulie 1943 din organizaÈ›ia generalului De Gaulle. Cum È™i firul vieÈ›ii i se apropie de capăt, astfel a ajuns Simone Weil în postura omului nemângâiat È™i nemântuit ce îl găseÈ™te È™i îl primeÈ™te pe Christos, însă menÈ›ine o tensiune conflictuală cu Biserica Catolică. TotuÈ™i, în ziua morÈ›ii, fiind deja în stare de inconÈ™tiență, este botezată È™i astfel cercul creÈ™tinării se închide în pace. De altfel, în acest refuz instituÈ›ional se găseÈ™te mesajul respingerii forÈ›ei, a constrângerii, a cătuÈ™elor de orice fel, în care stă miezul gândirii Simonei Weil. ViaÈ›a sa a fost un pod aruncat între principiile iniÈ›iale ale non-violenÈ›ei de tip Gandhi È™i, finalmente, reformismul lui Lanza del Vasto. Simone Weil a fost profund ataÈ™ată cauzelor FranÈ›ei, însă a fost la fel de profund decepÈ›ionată de această patrie în momentul în care a fost eliminată din cercurile de fideli ai lui De Gaulle È™i i se interzisese accesul la rezistenÈ›a franceză ; în aceste condiÈ›ii, ea a fost capturată de poliÈ›ia germană, apoi deportată din raÈ›iuni de discriminare rasială, fiind identificată ca evreică È™i lăsată să sufere de inaniÈ›ie È™i rele tratamene care o vor îmbolnăvi de tuberculoză. Tristă È™i singură, se va stinge la Ashford, în 1943, la numai 34 de ani. Operele sale cele mai importante au apărut postum. Astfel : 1934 - Réflexions sur les causes de la liberté et de l'oppression sociale, coll. « Idées », Paris, Gallimard, 1955. - 1947 - La Pesanteur et la Grâce, préface de Gustave Thibon, Paris, Plon. - 1949 - L'Enracinement. « Prélude à une déclaration des devoirs envers l'être humain », Paris, Gallimard, coll. « Idées »; rééd. Gallimard, 1968. - 1949 - Attente de Dieu, introduction de Joseph-Marie Perrin, O. P., Paris, La Colombe, Éd. du Vieux Colombier ; rééd. Paris, Fayard, 1966. - 1950 - La Connaissance surnaturelle, Paris, Gallimard, coll. « Espoir ». - 1951 - Intuitions pré-chrétiennes, Paris, La Colombe, Éd. du Vieux-Colombier. - 1951 - Cahiers. I, Paris, Plon, coll. « L'Épi » ; nouvelle éd. revue et augmentée, 1970. - 1951 - Lettre à un religieux, Paris, Gallimard, coll. « Espoir » ; nouvelle éd. Paris, Seuil, coll. « Livre de Vie », 1974. - 1951 - La Condition ouvrière, avant-propos d'Albertine Thévenon, Paris, Gallimard, coll. « Espoir » ; rééd. Gallimard, coll. « Idées », 1972[3]. - 1953 - La Source grecque, Paris, Gallimard. 1953 - Cahiers. II, Paris, Plon, coll. « L'Épi » ; nouvelle éd. revue et augmentée, 1972. - 1955 - Oppression et liberté, Paris, Gallimard, coll. « Espoir ». 1955 - Venise sauvée, Gallimard. - 1956 - Cahiers. III, Paris, Plon, coll. « L'Épi » ; nouvelle éd. revue et augmentée, 1974. - 1957 - Écrits de Londres et dernières lettres, Paris, Gallimard, coll. « Espoir ». - 1959 - Leçons de philosophie (Roanne 1933-1934), transcrites et présentées par Anne Reynaud-Guérithault, Paris, Plon ; puis Paris, UGE, coll. « 10/18 », 1970. - 1960 - Écrits historiques et politiques, Paris, Gallimard, coll. « Espoir ». - 1962 - Pensées sans ordre concernant l'amour de Dieu, Paris, Gallimard. - 1966 - Sur la science, Paris, Gallimard. - 1988 - Œuvres complètes, Paris, Gallimard. Tome 1 : Premiers écrits philosophiques, Tome 2 : Écrits historiques et politiques. - 1988-... - Œuvres complètes, Gallimard, 17 volumes prévus. - 1999 - Œuvres, Gallimard, collection « Quarto ». - 2006 - Note sur la suppression générale des partis politiques, Paris, Climats. ÃŽn România, la Editura Humanitas (Anca Manolescu a tradus ), s-au editat următoarele titluri : Greutatea si harul (La pesanteur et la grâce), Humanitas 2003, - Autobiografie spirituală (Autobiographie spirituelle), Humanitas 2004, - Forme implicite de iubire a lui Dumnezeu (Humanitas, 2005). Simone Weil rămâne o gânditoare È™i un filosof fără de care nu se mai poate concepe interbelicul european. Dominantele vieÈ›ii sale au fost studiul È™i analiza ideilor ("...nu citesc, mănânc..."), efervescenÈ›a unei devoÈ›iuni excepÈ›ionale pentru cauzele tuturor celor oprimaÈ›i, alungarea conformismului înrobitor, căutarea adevărului absolut între servitutea social-politică față de aproape È™i întâmpinarea lui Christos. Un portret în efigie al Simonei Weil creionează Raymond Aron (citat de Anca Manolescu), atunci când își aminteÈ™te faÈ›a ei zbuciumată la vestea că o grevă din îndepărtatul Shangai fusese înăbuÈ™ită în sânge: "Simone trebuie să fi aspirat la sfinÈ›enie; a lua asupra sa toate suferinÈ›ele lumii nu are sens decât pentru un credincios ori, mai precis, pentru un creÈ™tin". Această dedicaÈ›ie intelectuală È™i existenÈ›ială față de principiile ultime, atracÈ›ia față de nenorocire, puritate È™i sacrificiu, prin compasiune, observă È™i Anca Manolescu, au făcut din Simone Weil o ilustră persoană înclinată către domeniul spiritual. Cu menÈ›iunea că urgenÈ›a spiritului de practicant, graÈ›ie căruia Simone Weil È™i-a dat practic viaÈ›a pentru ideile sale, adaugă un plus de autenticitate È™i de charismă, opunându-se spiritului rece al simplilor teoreticieni sau al intelectualilor lipsiÈ›i de empatie È™i de relevanță publică. Acest filosof mistic numit Simone Weil a creat nu numai un sistem, dar a învins prin reflecÈ›iile sale haosul existenÈ›ial din destinul unui evreu supus hăituirii în întunecatul secol al XX-lea, generând un discurs ce demonstrează că realitatea fiinÈ›ei umane este un ciob din absolut. Poate că acesta este È™i sensul profund al cuvintelor: C'est un grand danger d'aimer Dieu comme un joueur aime le jeu. Angela Furtună 21 februarie 2008 |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate