agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 42 .



Fractalii
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [cristan ]

2024-11-19  |     | 




Nu ești pregătit niciodată să mori, chiar dacă sentimentul persistă cu anii și simți că-ți pierzi răbdarea, căutând să înțelegi de unde pot veni pericolele. Este suficient uneori să deschizi ochii și să vezi în profunzime, trecând peste amănuntele ce încarcă inutil realitatea. Poți să vezi și să înțelegi sau doar să observi, să alegi să fii într-o veghe continuă. Nimeni nu știe ce anume determină astrele să rezerve fiecăruia un rost diferit pe care să-l poată înțelege. Cert, însă, că nicio zi nu seamănă una cu alta.Ziua în care, profitând de liniște și de absența norilor, am plecat toți patru cu gândul de a negocia și de a salva situația financiară a institutului nostru, conceput pentru valorificarea tranziției, speram să fie diferită în lungul șir al zilelor caniculare. Un ARO vechi, reabilitat, pe care-l deținea departamentul local al tranziției, ne dădea siguranța unei călătorii reușite. Directorul institutului, un individ mărunt, lipsit de personalitate, numit politic, sechestrat în propriile idei, puternic inhibat, ocupa locul din dreapta șoferului. Conducătorul autovehiculului, un tip bondoc, gata oricând să plece la drum, ne-a rezervat mie și unui alt coleg, locurile din spate. Traseul pe care plecasem nu era lung în mod normal. Îl puteam parcurge în două ore.Eram tăcuți și îngândurați. Gândurile ne însoțeau. Serpentinele prezente pe drumul îngust ne dădeau fiori Se circula ușor, fără agitație inutilă. Liniștea din interiorul mașinii era propice pentru somn. Privind păsările ce dominau cerul, aveai toate șansele să adormi.Tăcerea era că o amnistie ce ne stăpânea, și-n care fiecare ne ascundeam gândurile. Timpul era suveran și blând cu noi, atingându-ne sufletul cu indulgența clipelor de vară Ne aruncam priviri ca într-un dialog tăcut.Drumul orășenesc s-a terminat și am intrat pe autostradă. Spațiul de rulare s-a lărgit. Erau patru benzi. Viteză a crescut. Traficul nu era unul mare. Soarele se anunța canicular. Era o zi de august fierbinte.Mașina a căpătat viteză. Cu fiecare kilometru parcurs, nerăbdarea șoferului devenea evidentă. Sub capotă, motorul începea să fiarbă. Spațiul era înghițit sub ochii noștri, dar timpul trecea prea încet. Doream să petrecem o zi frumoasă și totuși eram deja plictisiți de căldură.O clipă de neatenție și parcursul s-a schimbat. Brusc, în fața noastră un camion a oprit, orbit de un fulger pe care l-am văzut și noi. Motorul mașinii, ce înghițise lacom spațiul până atunci, a tresărit, de parcă ceva îl înfundase.Lângă mine directorul dormea. Eu tăceam. Nu m-am gândit să-l trezesc.Spaima mă copleșise. Uimit priveam cum tabla mașinii se deforma.. Spațiul părea că se dilată. Eram mut.. Ca și cum aș fi filmat cu încetinitorul, vedeam cum tabla vehiculului în care ne aflam se strângea în jurul directorului. Mișcarea a fost una rapidă, încât nu am apucat să mă feresc și nici nu am simțit spargerea arcadei ochiului meu drept.Zgomotul produs de ciocnire s-a pierdut în hărmălaia ce a urmat, comprimându-ne în șirul convergent de mașini ce ne urma, precum burduful unui acordeon strâns brusc. Vacarmul care s-a creat a ascuns efectul exploziei produsă de fulger iar lumina sa se vedea dincolo de liziera din stânga drumului. Ardea perdeaua forestieră, iar privirile noastre căutau să descifreze ce anume se întâmplase.Am coborât impacientați. Atmosfera se încinsese. Un damf puternic cucerise văzduhul.„Puteam să-l salvez, să-l trezesc. Eu sunt vinovat că nu l-am trezit când am văzut tablă cum l-a străpuns, ,cum l-a despicat” primul meu gând a fost acesta al învinuirii.Era multă panică. Mulțumiți că suntem în viață ne-am cercetat fețele. Ochiul meu era inundat de sânge. Aveam o durere acută de cap, de parcă mă lovisem de un zid.Colegul meu își scutura hainele. Fusese azvârlit din mașină, dar scăpase teafăr. Din camionul de care ne-am lovit ieșea fum. Părea că ceva arde în el. Cel care îl condusese se lovise de parbriz și leșinase Instantaneu, pe cer au apărut elicopterele de salvare. În primul elicopter m-am urcat, împreună cu prietenul. De sus, imaginea semăna cu una apocaliptică desprinsă dintr-un scenariu american. Focul din stânga drumului se desfășurase într-o veritabilă mare de flăcări, ce oscila, având în centru o imensă suprafață luminoasă în care ne reflectam. Era precum o oglindă de dimensiuni uriașe ce înghițea fiecare imagine, dincolo de care nimic nu trecea. Opacă, vomită imaginile înghițite în apa ce mărginea drumul, creând astfel impresia unui cer răsturnat. Puteai păși pe el, cum ai fi mers pe un râu.
Dinspre oglindă, temperatura crescută ne ținea la distanță, însă o forță, ca o energie, ne atrăgea. Nu ne puteam opune. Elicopterul aflat în balans, din cauza energiei recepționate, încerca să se smulgă. Elicea tremura, gata să-i fie aruncată.Într-o clipă, oglinda s-a desfăcută și ne-a înghițit. Am trecut dincolo, precum într-o mișcare de inversare. Imaginea elicopterului a fost aruncată reflexiv în apele râului, care au primit-o lacome. De partea cealaltă a oglinzii am simțit eliberarea de sub influența presiunii ce-mi strânsese capul ca într-o uriașă menghină. Doream să vorbesc, însă nu găseam cuvintele. Păream amețit, beat. Prietenul mă privea, neînțelegând unde ne aflăm. Pilotul elicopterului era derutat de aparatele de bord, ce o luaseră razna.Într-un târziu am aterizat pe un câmp ce semăna izbitor cu cel al autostrăzii din care plecasem. În urmă, se vedeau însă scene desprinse de acolo, dar difuze, aflate mult în depărtare. Deși logica ne spunea că suntem într-un alt spațiu, deasupra primului din care plecasem, mediul era identic.Pilotul, un tinerel simpatic, a insistat asupra aparatelor de bord și cineva a răspuns:
‒ Alo, baza, cerea pilotul, de la microfonul aparatului de zbor!
‒ Da, baza! Unde sunteți? Ați dispărut de pe radar. Vă auzim, însă nu reușim să vă vedem.
‒ Suntem, suntem, unde dracu, întrebă pilotul? Nu înțeleg unde suntem? În fața ochilor vedem drumul către Dâmbovița.
‒ Veniți la spitalul de urgență. Sunteți așteptați.
Discuția era îngreunată de ecoul continuu.
‒ La Dâmbovița se văd nori de furtună, a spus pilotul nostru.
În depărtare tuna și norii se adunau.
‒ La Dâmbovița este soare și timp bun, a răspuns turnul de control; „timp bun” s-a auzit ca un ecou.
Pilotul, însă, a fost nevoit să vireze către București din cauza vremii derutante . În Capitală, cerul era senin și timpul era bun, propice pentru zbor. Nu eram așteptați. Colegul meu și cu mine am intrat în camera de gardă.
‒ Am avut un un accident, Doamne ce a fost!
Cuvintele se auzeau cu repetiție, ecoul ne urmărea pretutindeni.
‒ Actele dumneavoastră, vă rog!
Am întins buletinul. Operatoarea a căutat în program. A găsit..
‒ Nu se poate! Cineva cu același nume s-a prezentat la Târgoviște, în Dâmbovița, acum o oră și cu aceeași rană. Aveți vaccinul antitetanos făcut?
‒ Nu, răspund eu.
‒ La fel, nici tizul dvs. nu-l are. Ciudat, doi indivizi cu aceleași caracteristici, cu aceeași rană, în același moment!?
‒ Pot să-i văd fotografia? Am întrebat eu din ce în ce mai mirat.
Tânăra asistentă m-a privit curioasă și m-a invitat lângă ea. Priveam! Eram eu! Era fotografia mea. În ecranul calculatorului era fotografia mea în evidența spitalului din Târgoviște, înregistrată cu data curentă.Am fost luat în primire de un doctor rezident și dus în cabinetul său. Fiind sub efectul anesteziei și întins într-un pat, mi s-a cusut rana. Un alt doctor a venit grăbit să-l certe pe cel care mă îngrijea.
‒ Ai cercetat pacientul? Știi că este un caz inedit de dedublare?
Tânărul medic însă și-a continuat cu atenție operația de coasere.
‒ Nu era timp, a răspuns acesta și mi-a recomandat să rămân în spital sub supraveghere.În afară de înțepăturile de la coasere nu simțeam nici un efect reprobabil, fără să întârzii am răspuns.
‒ Nu este nevoie. Vă mulțumesc, am spus. Colegul mă aștepta în holul spitalului.
‒ Să mergem, a spus acesta.
Din toată această întâmplare nu înțelegeam nimic. Ziua fusese foarte solicitantă. Trecusem printr-un accident din care, cu noroc, scăpasem. Printr-o experiență impresionantă căpătasem un efect de dedublare și era evident că obținusem și un tiz complet, asemănător mie. Eram nevoit să mă întorc. Să aflu ce s-a întâmplat. De vină era doar oglinda. Oricum, alt drum spre casă nu aveam, decât pe aceeași autostradă.Am mers în autogară pentru ultima cursă spre casă. Ultimul autobuz tocmai pleca. Am alergat după el, împreună cu prietenul, și am alunecat, am căzut. M-am lovit. Prietenul m-a ridicat și am reușit, sprijinit de el, să urc în autobuzul ce oprise și ne aștepta Pe drum am adormit și dintr-o dată am intrat într-o stare de letargie,eram influențat și de oboseală. Visam că se deschisese cerul și imagini geometrice de o rară simetrie se găseau în fața mea.Erau imagini, care răsturnate erau identice. Din ele se despărțeau altele asemenea. Eram precum două persoane care fac același lucru în locuri simetrice și care suprapuse devin un singur individ.. Gesturile noastre erau similare aveam aceleași simțiri și aceleași acțiuni. Nimic nu este imposibil. Am gândit în acel moment! Dar preocuparea mea majoră consta în a repeta mental momentul impactului și a-mi reproșa că un om a murit sub ochii mei fără ca eu să acționez spre al salva.. Dureroasă era conștientizarea durerii din momentul impactului pe care eram convins că victima a simțit-o.Îmi asumăm întreaga vină.Totul se consumase atât de rapid.De la distanța percepeam și existența tizului. Auzeam vocea sa. Se străduia să-mi vorbească „Există clipa, momentul suveran, nu aveai cum să-l salvezi. Momentul impactului l-a prins dormind. Dacă-l trezeai groaza sa ar fi fost imensă și ar fi suferit.”Aceste cuvinte m-au trezit brusc și am privit. Pe partea dreaptă a drumului era locul unde perdeaua forestieră arsese.În apa de la marginea drumului o siluetă părea înghițită de noapte. Umbra avea forma unui trup uman. Era el, tizul, părea că vrea să plece. Ca și când îi auzeam glasul îi înțelegeam gândurile „Eu sunt născut din regretul tău, din amintirea ta, din faptul că ți-ai asumat gravitatea faptelor. Iartă-te și voi putea pleca împăcat, nu voi mai fi necesar și vei fi din nou, tu singur stăpân”. Marginile arse ale pădurii făceau parte din contextul zilei. Dar în inima mea simțea cum se așterne pacea odată cu acceptarea adevărului.Vedeam din nou repetându-se accidentul și poziția incomodă în care stătea directorul și cum nu se putea ferii de deznodământ. În momentul asumării, oglindă a dispărut, a rămas doar pădurea arsă de soare.

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!