agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ LaraicaElbaSavașiDrina
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-04-12 | |
“Numai moartea mă poate face timid”
-interviu realizat de Menuț Maximinian - Menuț Maximinian: Ce este educația literară? Ștefan Doru Dăncuș: O farsă – nu există “educație literară”. Scriitorul este prin definiție un autarhic, oricâte facultăți ar face. Ca să fiu apropiat totuși de esența întrebării – bibliotecile formează sau, în termen larg, “educă”. Menuț Maximinian: Cum este privită litera azi? Ștefan Doru Dăncuș: Prima dată trebuie să cunoști alfabetul. Apoi, depinde cine și în ce scop folosește litera. Menuț Maximinian: Ce este arta? Ștefan Doru Dăncuș: O ciudățenie. Oamenii care o practică au un simț în plus față de marea masă. Ceea ce îi face să pară aproape extratereștri, în ochii semenilor. Menuț Maximinian: De ce v-ați apropiat până la contopire de literatură? Ștefan Doru Dăncuș: Pentru că nu pot trăi înafara scrisului. Scriu și pe tren, și pe mașină, și în munți, și în închisoare. Aș muri (ca și cum mi s-ar lua aerul) dacă n-aș consuma acest aliment vital. Menuț Maximinian: Prima întâlnire cu un scriitor. Unde a fost? Ștefan Doru Dăncuș: În Ieud, Maramureș, unde m-am născut. L-am cunoscut în clasa a șaptea sau a opta pe Ion Gheorghe. Menuț Maximinian: Susțin instituțiile de cultură scriitorii? Ștefan Doru Dăncuș: Da, însă doar în măsura în care șeful instituției respective poate câștiga ceva de la scriitorul “protejat”. În rest – toate aruncă bani pe acțiuni fără audiență publică. Se spală, de fapt, niște bani; “cu mijloace legale”. Menuț Maximinian: Aveți un palmares ales. Cum a fost drumul până aici? Ștefan Doru Dăncuș: Infernal. Nu te bagă-n seamă nimeni dacă nu ești convingător. Dacă nu respiri literatură, ca mine, nu poți fi convingător decât când ai ajus la 70 de ani. Și atunci degeaba ești – nimeni nu are nevoie de tine. Menuț Maximinian: Cum va fi drumul din acest punct spre viitor? Ștefan Doru Dăncuș: Ușor. Pentru că numai moartea mă mai poate face timid. Menuț Maximinian: Ce ne pregătiți în viitorul apropiat? Ștefan Doru Dăncuș: O antologie poetică (volumele de poezie editate până acum), volumul II din “Bărbatul la 40 de ani” și un nou roman numit “Domnu’ Bumb”. Pentru anul acesta, atât. Menuț Maximinian: Cum ar fi viața fără cultură? Ștefan Doru Dăncuș: Credeți că ar mai exista viață inteligentă pe Terra? Menuț Maximinian: Pasiuni. Ștefan Doru Dăncuș: Planeta Pământ, cu tot ce cuprinde ea. Menuț Maximinian: Un crez al omului. Ștefan Doru Dăncuș: Omul vrea să fie mai mare decât Creatorul lui. Menuț Maximinian: Un crez al sufletului. Ștefan Doru Dăncuș: Al sufletului meu – da: încerc să practic iertarea de felul celei practicată de Isus. Menuț Maximinian: Un crez al scriitorului. Ștefan Doru Dăncuș: Nu există un scriitor mai mare decât altul. Dacă lumea caută cărțile tale ești deja trecut pe listele Raiului. Menuț Maximinian: Mesajul care poate salva lumea. Ștefan Doru Dăncuș: Viitorul aparține celor ce vor învăța să rabde.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate